Multiple Skleroz

MS hastalığı; kronik bir merkezi sinir sistemi hastalığıdır. Beyin ve omurilikte mesaj iletimi ile görevli hücrelerin etrafını saran, koruyucu kılıfın (miyelin) harabiyeti sonucu ortaya çıkar. Kronik bir rahatsızlık olduÄŸu için ömür boyu devam eder. Ancak ilaç kullanımı ile MS ataklarını engellemek mümkündür. Bu nedenle MS, sanılanın aksine, ölümcül bir hastalık deÄŸildir.

MS hastalığı, farklı ÅŸekillerde kendini belli edebilir. Bazı hastalarda uzuvlarda uyuÅŸmalar ve güçsüzlük; bazı hastalarda ise görme ve denge ile ilgili sorunlar ön planda olabilir. MS hastalığının çeÅŸidi, ilerleyiÅŸi hakkında da fikir verir. Bu nedenle tedavi sürecinde önemlidir.

MS Hastalığı Nedir?

Vücudumuzda, merkezi sinir sistemi ile organlarımız arasındaki iletiÅŸimi saÄŸlayan birçok sinir hücresi bulunur. Bu sinir hücreleri, “miyelin” adını verdiÄŸimiz bir koruyucu kılıf ile kaplıdır. Miyelin kılıfların çeÅŸitli nedenlerle harabiyeti MS hastalığına yol açar. Miyelin kılıf üzerindeki bu harap olmuÅŸ (sertleÅŸmiÅŸ) alanlar “plak” olarak adlandırılır. Bu plaklar, sinir sistemindeki farklı yerlerde oluÅŸabilir ve sinir hücreleri arasındaki bilgi iletimini engeller.

MS hastalığı ölümcül deÄŸildir. Ancak bazı kiÅŸilerde, ilerleyen yaÅŸla birlikte, hareketlerde ve biliÅŸsel faaliyetlerde zayıflama görülebilir.

MS Hastalığı Neden Olur?

MS hastalığının nedenleri hâlâ kesin olarak bilinmemektedir. Ancak yapılan araÅŸtırmalar bu konuda farklı faktörlerin etkisini ortaya koymaktadır:

MS hastalığının oluÅŸumunda genetik yatkınlığın ve geçirilmiÅŸ enfeksiyonların önemli rolü olduÄŸu düÅŸünülmektedir. MS hastalığına sahip anne ve babaların çocuklarında MS görülme olasılığı diÄŸer ailelere göre 7 – 10 kat fazladır

MS’in otoimmün bir hastalıktır. Yani kiÅŸinin kendi bağışıklık sisteminin anormal ÅŸekilde programlanması miyelin kılıfa zarar vermesine neden olabiliyor. Dolayısıyla geçirilmiÅŸ viral hastalık ve enfeksiyonların neticesinde kiÅŸinin kendi savunma hücrelerinin karakteri deÄŸiÅŸerek yanlışlıkla sinir hücrelerini tahrip etmesinin MS hastalığına yol açtığı düÅŸünülmektedir.

Aynı zamanda çevresel koÅŸullar da MS hastalığının oluÅŸmasında rol oynayabiliyor. Özellikle kuzey bölgelerinde yaÅŸayan kiÅŸilerde D vitamini eksikliÄŸine baÄŸlı olarak MS görülme olasılığı da artıyor.

MS hastalığı, kadınlarda daha fazla görülüyor.

MS Hastalığı Kaç Yaşında Ortaya Çıkar?

MS, genellikle 15 – 40 yaÅŸlar arasında ortaya çıkan bir rahatsızlıktır. Ancak, nadir de olsa, 10 yaÅŸlarında erken vakalar ya da 40 yaÅŸlarından sonra tespit edilen geç vakalar da vardır.

MS Hastalığının Belirtileri Nelerdir?

MS hastalığı genellikle ataklar hâlinde yaÅŸanan bir rahatsızlıktır. MS atakları, her hastada farklı zamanlarda ortaya çıkabilir ve süresi farklı olabilir.

MS hastalığının erken evrelerinde görülen belirtiler, geçici ataklar hâlinde ortaya çıkar. Ataklar geçici olduÄŸu için doktora baÅŸvurmamak ya da ÅŸikâyetleri önemsememek sık görülen bir durumdur. Ancak MS hastalığında erken teÅŸhisin önemi büyüktür. Ä°lerlemiÅŸ vakalarda uzuv güçsüzlüklerinin, görme bozukluÄŸu, denge ya da konuÅŸma ile ilgili sorunların kalıcı hâle gelme olasılığı vardır. Bu nedenle aÅŸağıdaki ÅŸikâyetlere sahip olanların zamanında nöroloji uzmanına görünmesi tavsiye edilmektedir. Yaygın görülen MS belirtileri:Tek ya da her iki gözde ortaya çıkan bulanık görme, görme kaybı

• Vücudun farklı bölgelerinde, genellikle uzuvlarda, karıncalanma, uyuÅŸma ve güçsüzlük

• BaÅŸ dönmesi, Denge ve yürüme bozukluÄŸu

• KonuÅŸma bozuklukları

• Mesane ve sindirim sistemi sorunları

• Ağızda kayma (yüz felci)

• ​

MS ÇeÅŸitleri Nelerdir?

MS atakları, her hastada farklı ÅŸekillerde kendini gösterebilir. Bu nedenle atakların ortaya çıkış biçimine ve sürelerine göre MS hastalığı farklı baÅŸlıklar altında incelenebilir. MS hastalığının en çok rastlanan 4 tipi:

Atak ve Ä°yileÅŸme ile Seyreden MS: Kısmen geçen ya da sürekli olarak tekrar eden, geçici ataklar söz konusudur. Ataklar bazen yılda birkaç kez bazen de her hafta gelebilir. Sıklığını ve süresini tahmin etmek mümkün deÄŸildir. Ancak ataklar geçtiÄŸinde hasta tamamen normale döner.

Sekonder Ä°lerleyici MS: Ataklar geçse bile yürüme, konuÅŸma ya da biliÅŸsel faaliyet ile ilgili kısıtlılık hâli devam edebilir.

Primer Ä°lerleyici MS: Sinsi bir MS türüdür. Sessiz baÅŸlar. Ancak yıllar geçtikçe engellilik ortaya çıkar. Nadir görülen bir MS türüdür.

Ataklarla Ä°lerleyici MS: Hastalık baÅŸlangıçtan itibaren sinsi ve ilerleyici özelliktedir. Ataklar azdır. Bu nedenle teÅŸhisi de zordur.

MS Tanısı Nasıl Konur?

MS tanısında; MR ve beyin-omurilik sıvısının (BOS) incelenmesi en önemli ve detaylı sonuçları veren tetkiklerdir. Bununla birlikte sinir iletilerinin hızını, görsel, iÅŸitsel ve uzuvlardaki sinirleri inceleyen testlerden de yardım alınabilir.

MS Hastalığı Tedavisi

MS hastalığının tedavisinde en önemlisi MS türünün belirlenmesidir. Günümüzde, farklı MS türlerine karşı baskılayıcı etki eden birçok ilaç bulunmaktadır. Aynı zamanda MS ataklarını engelleyen enjektörle kas içine veya ağızdan verilen tedavilerin seçimi hastanın uyumu ve klinik durumuna göre verilmektedir.

MS hastalığı ne kadar erken baÅŸlarsa o kadar ÅŸiddetli ilerler. Bu nedenle MS hastalığının erken teÅŸhis edilmesi oldukça önemlidir.

BLOG yerinden Multiple Skleroz ile ilgili yapılan bilimsel çalışmalar, güncel tedaviler, ilaç yan etkileri, komplikasyonlar, son geliÅŸmeler hakkındaki yazılarımı okuyabilirsiniz.