Myastenia Gravis

Myastenia gravis, iskelet kası adı verilen, vücudumuzdaki istemli çalıştırdığımız kasların zayıflamasına neden olan bir hastalıktır. Bulaşıcı bir rahatsızlık deÄŸildir.

Myastenia gravis, ilerleyici özellik gösterebilir. semptomlar ortaya çıktıktan sonra giderek ağırlaÅŸabilir.. Henüz kesin bir tedavisi bulunmamakla birlikte semptomlar kontrol altına alınabilir ve kiÅŸinin yaÅŸam kalitesi yükseltilebilir. Bu nedenle erken tanı oldukça önemlidir.

Myastenia gravis, kasların zayıflamasına ve özellikle göz- göz kapağı hareketinin kısıtlanmasına neden olan bir rahatsızlıktır

Myastenia Gravis Nedir?

Myastenia gravis; otoimmün bir sinir-kas hastalığıdır. Sinir hücreleri ile kaslar arasındaki iletimin engellenmesi nedeniyle oluÅŸur. Nedeni tam olarak bilinmeyen bir hastalıktır. Anormal ÅŸekilde oluÅŸan otoimmün reaksiyon sonucunda kritik kas kasılmalarının oluÅŸması engellenir ve kaslarda güçsüzlük meydana gelir. En belirgin özelliÄŸi; dinlenme sırasında azalan ancak hareket esnasında artan kas güçsüzlüÄŸüdür. Myastenia gravis; vücutta en çok;

• Göz ve göz kapaklarını

• Yüz ifadelerini

• KonuÅŸma ve yutma fonksiyonlarını

• Uzuvların hareketlerini etkiler.

• ​

Myastenia Gravis Neden Olur?

Vücudumuzda, sinir hücreleri ve istemli olarak kasılan kaslarımız arasındaki iletiÅŸimi saÄŸlayan nörotransmiterler, “asetikolin” olarak adlandırılır. Myastenia gravis rahatsızlığında, aseltikolin reseptörleri bloke edilir. Ya da aseltikolin reseptörlerini yok eden antikorlar üretilir. Bunun sonucunda kaslar ihtiyacı olan sinyalleri alamaz ve kas güçsüzlüÄŸü ortaya çıkar.

Myastenia gravisin, aynı zamanda bazı protein çeÅŸitlerinin engellenmesi sonucu da ortaya çıkabilir. GöÄŸüs bölgesinde bulunan timüs besleri, bebeklik döneminde büyük ancak yetiÅŸkinlik döneminde küçüktür. Myastenia gravis teÅŸhisi konan vakalarda timüsün anormal büyüklükte olabileceÄŸi tespit edilmiÅŸtir.

Myastenia Gravis Belirtileri Nelerdir?

Myastenia gravis belirtileri her hastada farklı derecelerde ya da farklı bölgelerde ortaya çıkabilir. Semptomlar aniden kendini gösterebilir. Ä°lerleyici bir hastalık olabileceÄŸi için belirtiler ortaya çıktıktan sonra hastalık hızlı bir ÅŸekilde ilerleyebilir.. Tedavi edilmediÄŸi takdirde birkaç yıl içerisinde ağır boyutlara ulaÅŸabilir. Myastenia gravisin yaygın görülen belirtileri;

• Göz kaslarında zayıflık

• KonuÅŸma ve yutkunmada güçlük

• Pitoz (Göz kapaklarının düÅŸüklüÄŸü)

• Bulanık görme ya da çift görme

• Yürüme ve uzuvları kullanmada zorlanma

• Yüz ifadesinin deÄŸiÅŸmesi

• Nesneleri kaldırmada sorunlar olarak kendini gösterebilir.

Myastenia Gravis Tanısı Nasıl Konur?

Semptomların hafif olduÄŸu ilk evrelerde hastalığı fark etmek güç olabilir. Bu nedenle birçok kiÅŸi hastalığın ilerleyen evrelerinde doktora baÅŸvurur. Kas güçsüzlüÄŸü ve göz kapaklarının düÅŸmesi ÅŸikâyetleri ile doktora baÅŸvuran hastalarda, ilk olarak göz hareketleri incelenir. Hasta öyküsü detaylı olarak ele alınır ve kasların gücü kontrol edilir. Kandaki antikorların Myastenia gravis ile iliÅŸkisini ölçebilmek adına kan tetkikleri yapılabilir. Bunun dışında:

• Sinir iletim testleri (EMG)

• Tek lifli elektromiyografi (EMG)

• Ä°laç testleri

• Buz testi (Göz kasları üzerine yapılan soÄŸuk uygulama ile bu bölgedeki semptomların seyri gözlemlenir.).

Kas liflerinin elektrik potansiyelini ölçen EMG, myastenia gravis tanısında önemli rol oynar.

Myastenia Gravis Tedavisi

Myastenia gravis tedavisinde kiÅŸinin yaşı ve hastalığın hangi evrede olduÄŸu oldukça önemlidir. Ä°laç ve damardan tedaviye yanıt vermeyen hastalarda, cerrahi yöntemlere de baÅŸvurulabilir.

Antikolinesteraz ilaçlar; aseltikolinin parçalanmasını engelleyerek, hastalığın seyrinin yavaÅŸlamasına yardımcı olur. Ä°mmünsüpresif ilaçlar ise bağışıklık sisteminin aşırı çalışmasını engelleyerek, vücudun kendi saÄŸlıklı hücrelerine saldırmasını engeller.

Myastenia gravis tedavisinde kullanılan Ä°VÄ°G prosedürü ise immün baskılayıcı ilaçlara göre daha az yan etkiye sahiptir. Damardan tedavi olarak da bilinir ve hastalığa yol açan bağışıklık sistemi parçacıklarının kandan temizlenmesini saÄŸlar. Ağır vakalarda kanın bağışıklık hücrelerini azaltmak amacıyla kan temizlenmesi adı da verilen Plazmaferez yapılabilir.

Bu tedavilerin iÅŸe yaramadığı olgularda, timektomiden yararlanılabilir. Timektomi sayesinde timus bezinin cerrahi olarak çıkarılması amaçlanır.

BLOG yerinden Myastenia Gravis ile ilgili yapılan bilimsel çalışmalar, güncel tedaviler, ilaç yan etkileri, komplikasyonlar, son geliÅŸmeler hakkındaki yazılarımı okuyabilirsiniz.