11062b_f0cd2b56e86443d68d21b6bc12fe055c_

EMG / VEP

EMG Nedir?

EMG, kas sistemini ve kas sistemini kontrol eden hücrelerin saÄŸlık durumunu deÄŸerlendiren bir uygulamadır. Kas sistemini kontrol eden sinir hücreleri “motor nöronları” olarak da bilinir. EMG, bu sinyalleri grafik ve sayılara dönüÅŸtürerek, uzmanların kas sistemini bu grafikler üzerinden analiz etmesine yardımcı olur.

EMG Hangi Durumlarda Yapılır?

EMG, kas veya sinir hastalıklarına iÅŸaret eden semptomlar görüldüÄŸü zaman istenen bir tetkiktir. EMG yapılabilecek semptomlar yaygın olarak;

• Kol ve bacaklarda uyuÅŸma ve güçsüzlük

• Karıncalanma

• Kas aÄŸrısı ve erimesi

• Kramplar

• Felç

• Kasların istemsiz hareket etmesidir.

Ancak bu ÅŸikâyetler için her zaman EMG gerekmeyebilir. Bu noktada önemli olan hasta öyküsüdür. Bu zamana kadar elde edilen klinik bulgular ve kiÅŸinin diÄŸer ÅŸikâyetleri de dikkatle dinlenmeli; gerekirse diÄŸer görüntüleme yöntemlerinden de yardım alınmalıdır.

EMG ile Hangi Hastalıklara Teşhis Konulabilir?

Polinöropati olarak adlandırdığımız; diabet, B12 eksikliÄŸi, böbrek yetmezliÄŸi gibi periferik sinirleri etkileyen hastalıklar

• Tuzak nöropatiler yani fokal nöropatiler (karpal, kübital ve tarsal tünel sendromları vb.)

• Bel veya boyun fıtığı gibi omurilikten çıkan radikülopatiler

• Kas liflerine hasar veren miyopatik hastalıklar

• Çocuk felci ve ALS gibi motor sinir hücrelerinde hasara neden olan motor nöron hastalıkları

• Sinir kas kavÅŸağı hastalıkları olarak bilinen  “Myastenia Gravis” vb. nöromüsküler hastalıklar

EMG Nasıl Çekilir?

EMG iki aÅŸamada çekilen bir tetkiktir. Bu aÅŸamaların ilki “sinir iletim sistemi”; ikincisi ise “iÄŸneli EMG” olarak adlandırılır.

Sinir iletim sistemi aÅŸamasında motor nöronların faaliyetlerini izleyebilmek için vücuda elektrotlar yerleÅŸtirilir. Bu elektrotlar kendiliÄŸinden yapışkanlı ya da “altın elektrot”lar olabilir. Ä°ÄŸneli EMG aÅŸamasında ise “EMG sensörü” olarak adlandırılan iÄŸne elektrotları kullanılır. EMG sensörleri, kas faaliyetlerini inceler ve faaliyetlerdeki anormallikleri dijital ortamda kaydeder.

Ä°ÄŸne EMG’nin Yan Etkileri Nelerdir?

EMG güvenilir bir uygulamadır. Dolayısıyla tetkikten sonra ciddi yan etkiler ortaya çıkmaz. Ä°ÅŸlemde kullandığımız iÄŸneler tek kullanımlıktır. Yani her biri hastalarımıza özeldir. Ancak iÄŸnelerin yerleÅŸtirildiÄŸi bölgelerde geçici kızarıklık ve aÄŸrı olabilir.

EMG Ne Kadar Sürer?

EMG, diÄŸer görüntüleme yöntemlerine göre uzun zaman alan, hassas bir incelemedir. Genellikle 30 dakika ile 1 saat arasında tamamlanır. Ancak hastanın hareket kısıtlılığı vb durumlar söz konusu ise planlanandan uzun sürebilir.

EMG Çekilmeden Önce Nelere Dikkat Etmek Gerekir?

EMG uygulamasından önce cildin temiz olması gerekmektedir. YaÄŸ ve kir, cildin elektriksel iletkenliÄŸini etkilediÄŸi için tetkik sonuçlarının güvenilirliÄŸini azaltabilir. Bu nedenle EMG uygulamasına gelmeden önce hastalarımızdan duÅŸ alması istenir. DuÅŸtan sonra herhangi bir krem ya da losyon kullanılmamalıdır.

EMG çekimine mümkün olduÄŸunca rahat kıyafetlerle gelinmelidir.

EMG çekilirken açlık ÅŸart deÄŸildir. KiÅŸinin tok olması tercih edilir.

Kalp pili taşınması ya da kan sulandırıcı ilaçların kullanımı, AIDS, hepatit vb. kan ile bulaÅŸan hastalıkların varlığı mutlaka EMG çekecek uzmana bildirilmelidir.

EMG.jpg